Wiele osób uważa, że dobry pracownik to taki, który posiada bogate doświadczenie. Jest to tylko w połowie prawda. Równie istotnym aspektem są cechy charakteru pracownika. Może się zdarzyć, że pracownik będzie miał idealne doświadczenie w swojej branży, ale będzie brakowało mu motywacji lub nie będzie na tyle samodzielny, aby sprawdzić się na danym stanowisku. Istnieją pewne kluczowe cechy decydujące o sukcesie pracownika, na które menedżerowie powinni zwracać uwagę. Każdy pracownik ma swoje mocne i słabe strony, a zadaniem menedżera jest wykorzystanie mocnych stron i praca nad poprawą słabości, aby stworzyć produktywne i pozytywne środowisko pracy.
Jakie cechy powinien posiadać dobry pracownik?
Warto zaznaczyć już na początku, że nie istnieje coś takiego jak uniwersalne cechy dobrego pracownika. Każde stanowisko i każda firma będzie wymagała innego zestawu cech charakteru, aby odnieść sukces. Można jednak uznać, że pewne cechy mogą świadczyć o tym, że pracownik będzie bardziej zaangażowany w swoją pracę, a współpraca z zespołem będzie przebiegała sprawniej. Psychologowie uznają, że tymi cechami są uczciwość, lojalność, odpowiedzialność, zaangażowanie i komunikatywność. Pracodawcy poszukują pracowników, którzy będą punktualni i zaangażowani, stawiając swoją pracę na pierwszym miejscu. Jednocześnie mile widziane są umiejętności komunikacyjne gwarantujące komfortową pracę w zespole. Jednak nie w każdym zawodzie pracownik musi posiadać wszystkie te cechy na raz. W pracy wymagającej kontaktu z ludźmi sprawdzi się komunikatywność i odpowiedzialność, a w pracy umysłowej niewymagającej częstego kontaktu z innymi cenione będzie zaangażowanie i uczciwość. Jeśli więc jesteś pracodawcą poszukującym idealnego pracownika, warto najpierw zastanowić się, jakie cechy charakteru będą przydatne na danym stanowisku.
Cechy idealnego przywódcy
Stanowiska managerskie wymagają pewnego rodzaju umiejętności interpersonalnych i cech charakteru pozwalających łatwo i sprawnie zarządzać zespołem. Dobry lider powinien zarządzać ludźmi w taki sposób, aby mogli się oni rozwijać i spełniać zawodowo, jednocześnie dbając o osiąganie celów i sukces firmy. Dobry kierownik powinien więc nie tylko być specjalistą w swojej branży, ale też posiadać zestaw umiejętności miękkich. Bardzo często można zauważyć ludzi, którzy są tzw. “urodzonymi liderami”. Emanują oni charyzmą i pewnością siebie, które powodują, że inni ludzie łatwo za nimi podążają. Oprócz tego dobry kierownik powinien również umieć zrównoważyć empatię z asertywnością. Empatia jest istotną cechą podczas pracy z ludźmi, jednak powinna mieć ona swoje granice. Osoby zbyt empatyczne mogą mieć problem ze stawianiem granic i egzekwowaniem wykonywanych obowiązków, co może się przełożyć na efektywność pracy i dotrzymywanie terminów. Kolejną istotną cechą jest umiejętność panowania nad stresem. Kierownicy, dyrektorzy i managerowie bardzo często są po dużą presją. To na nich spoczywa odpowiedzialność osiągnięcia konkretnych wyników lub dotrzymania terminów. Osoby na tych stanowiskach powinny być więc na tyle opanowane, aby stres nie wpływał znacząco na ich codzienne funkcjonowanie.
Cechy idealnego pracownika — co wpisać w CV?
Podczas pisania CV wiele osób ma dylemat czy wpisywać cechy charakteru, które w jakiś sposób mogą przydać się w przyszłej pracy. Jest to dobry pomysł, mimo że pracodawca i tak nie ma możliwości “przetestowania” cech charakteru na rozmowie rekrutacyjne, zawarcie ich w CV może pozytywnie wpłynąć na proces rekrutacyjny. Ważnymi cechami, szczególnie jeśli dopiero rozpoczynasz swoją karierę, jest chęć nauki i dobra organizacja czasu. Pracodawcy pozytywnie oceniają osoby, które chcą się rozwijać ze względu na to, że procedury i technologia cały czas się zmieniają. Dodatkowo, taki pracownik ma większy potencjał na to, że zostanie specjalistą w swojej dziedzinie. Dobra organizacja czasu i elastyczność świadczą o tym, że jako pracownik nie będziesz miał problemu w hierarchizacji i realizacji przydzielonych zadań. Świadczy to również o Twojej odpowiedzialności i dotrzymywaniu terminów, a to są cechy bardzo cenione przez pracodawców.
Idealny pracownik może nie istnieć, ale każdy pracownik może posiadać cechy charakteru, które będą bardzo przydatne na danym stanowisku pracy. Pracodawcy powinni więc zwracać uwagę na predyspozycje i możliwości pracowników, ponieważ w ten sposób mogą zagwarantować sukces swojej firmy.
Zachęcamy do skorzystania z usług payroll.pl.